Jeugdschaatsen

Historie:
In het seizoen 1977/1978 organiseerde IJsclub Ursem voor de eerste keer jeugdschaatsen. Omdat er zoveel vaarten en sloten waren in en rondom Ursem, vond de ijsclub dit wel een must. Het doel hiervan was om kinderen van 6 t/m 12 jaar de kunst van het schaatsen bij te brengen.
Het eerste jaar bestond de groep uit 20 kinderen. De schaatslessen werden gegeven op kunstijsbaan De Meent in Alkmaar. De belangstelling was groot en zo gingen we in 1986 al met 60 kinderen. In de loop van de jaren groeide dit aantal nog steeds, en de top werd bereikt in de jaren negentig, toen we met 110 kinderen naar De Meent gingen.
Maar door het uitblijven van natuurijs was de belangstelling tanende, en het aantal kinderen dat wilde schaatsen, nam af. Dit bleek landelijk zo te zijn, dus we maakten ons daar geen ernstige zorgen over.
Inmiddels gaan we nu met ruim 90 kinderen te jeugdschaatsen en we gaan sinds een paar jaar naar kunstijsbaan De Westfries in Hoorn.

Materiaal en kleding:
Op stompe schaatsen kunnen kinderen niet leren schaatsen. Dus zorg ervoor dat ze scherp zijn, laat ze het liefst elk jaar slijpen.
Voor het aanleren van de juiste schaatshouding en –techniek raden wij aan de kinderen op Combi-Noren (bv. Zandstra of Nijdam) te laten schaatsen. Hierop kunnen ze prima leren schaatsen en door de stevige schoen bevorderd dit het schaatsplezier voor uw kind. Natuurlijk mogen de Zandstra Easygliders of gewone noren ook, maar let wel dat zeker bij aanvang moeilijker is voor uw kind.
Zorg dat uw kind goed gekleed naar de ijsbaan gaat, maar overdrijf het niet. Twee dikke truien en een winterjas is teveel van het goede!
Handschoenen zijn verplicht en de IJsclub geeft uw kind gratis een helm in bruikleen. Indien gewenst kunt u deze ook aanschaffen voor de prijs van € 50 per helm.

IJsbaan:
Sinds enige jaren gaan we naar De Westfries in Hoorn. Het adres van de ijsbaan is Westfriese Parkweg 5. 1625 MA Hoorn.
Kijk voor informatie op www.optisport.nl/ijsbaandewestfries

Parkeerkosten:
Vorig jaar zijn de parkeerkosten gedeeltelijk bij de ijsbaan vervallen. De politiek wil het sporten juist stimuleren. De eerste 4 uur zijn gratis. Daarna betaalt u het dagtarief van € 1,35. U moet bij de parkeerautomaat doorgeven hoe lang u parkeert. U kunt dit ook doorgeven met uw mobiele telefoon via een parkeerapp.

Data en tijden:
We schaatsen altijd een half seizoen, dit wil zeggen, dat we in de tweede helft van december beginnen en weer stoppen in de eerste helft van maart. Meestal zijn er zo’n 10 à 11 lessen, dit is afhankelijk van de verplichtingen van de ijsbaan, inzake nationale of internationale wedstrijden.
We schaatsen op zaterdagochtend van 8.55 tot 9.55 uur.

Vervoer:
Wij maken wederom geen rijschema. We willen iedereen vrij laten om zelf het vervoer naar de ijsbaan te regelen. Of er publiek aanwezig mag zijn is natuurlijk geheel afhankelijk van de de dan geldende maatregelen. Ongeveer 2 weken voor de 1e les krijgen jullie een lijst met kinderen die gaan schaatsen. Hier zal geen telefoonnummer bij staan i.v.m. privacy redenen.

Diploma:
Na afloop van de lessen krijgt elk kind, afhankelijk van de behaalde vaardigheden, een schaatsvaardigheidsdiploma. De diploma wordt altijd uitgereikt op de laatste schaatsdag van het seizoen. Ze worden dan ’s middags verwacht in ons ‘clubhuis’ café Halfweg.
De precieze datum en tijd staat in de informatie, die u vooraf krijgt van de jeugdschaatscoördinator.

Natuurijs:
Wij hebben een landijsbaan in Rustenburg, aan de Rustenburgerdijk. Als het ijs sterk genoeg is, gaan we met de kinderen daar schaatsen. U krijgt daarvan uiteraard tijdig bericht.

Wilt u uw kind opgeven voor het jeugdschaatsen? Klik dan op inschrijven.